De rubriek veiligheid vereist bij elke auto die een tijd geleden werd geïntroduceerd een kanttekening. We verwijzen hier bij Auto55.be graag naar de EuroNCAP-botsproefresultaten. Die zeggen meer dan een opsomming van de veiligheidskenmerken. Maar omdat de EuroNCAP jaar na jaar de criteria aanscherpt en de jongste jaren bijzonder veel nadruk legt op elektronische snufjes die ontwikkeld zijn om ongelukken te vermijden (op papier tenminste), zorgt dat voor een vertekend beeld. Naar hedendaagse normen verdient dit autootje niet meer dan een gemiddelde drie sterren, gebaseerd op een botsproef uit 2015 en gecorrigeerd naar het huidige scoresysteem.
Geen maat voor almaar strengere vereisten
De Panda zonder ‘Cross’ kan inmiddels al op geen enkele ster meer rekenen. En dat terwijl hij in 2011 met een uitstekende score van vier sterren naar huis ging. Of dat nu wil zeggen dat deze kleine Italiaan onveiliger werd? Neen, natuurlijk niet. In 2011 werd de veiligheid voor de inzittenden (volwassenen) nog ingeschat op 82% en kreeg hij 43% op vlak van elektronische snufjes omdat hij over ABS en stabiliteitscontrole beschikte. Vandaag houdt hij van dat laatste nog maar 7% over, want onder meer een dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, een rijstrookassistent… ontbreken. Daardoor heb je ook niet constant iets dat flikkert, biept of loeit tijdens het rijden en hoef je nooit te vechten met je stuur. We zouden er bijna nostalgisch van worden.