Al negen jaar doet de Fiat Panda dienst. In Turijn wordt inmiddels wel aan een opvolger getimmerd, maar echt dringend is dat niet. De Panda verkoopt nog steeds vlot en is kranig. Eigenlijk kan je alleen op de boordelektronica en de materiaalkeuze opmerkingen maken.
De 4x4 is een buitenbeentje. Niet alleen in het Fiat-gamma, maar op de ganse markt. In sommige landen heeft hij aan z’n tractie en gebruiksgemak (vijf deuren, kleine draaicirkel, compacte afmetingen), genoeg om een schare trouwe gebruikers te verzamelen. Omdat het oog ook wat wil, komt daar de unieke Cross-styling bovenop.
Prettig, maar niet voor niets
De tweecilinder onder de kap is erg Italiaans. Niet perfect - z’n dorst is alleen met de grootste discipline in te dijken. Wel karaktervol, leuk en vinnig (als je de eco-functie uitschakelt).
Echte minpunten heeft de Panda Cross 4x4 maar weinig. Toch heeft de goedkoopste 4x4 op de markt in onze contreien een probleem: wie heeft hem echt nodig?