Veiligheid staat een beetje synoniem met Renault. Dat is al zo sinds het merk in 2003 de tweede generatie van de Megane presenteerde. Die verbaasde toen vriend en vijand met z’n veiligheidsniveau. En nog steeds gaan de Franse producten voor een topnotering. De eerste Captur werd door de EuroNCAP met vijf sterren beloond en ook deze nieuwe mag met die notering huiswaarts keren.
Meer structurele veiligheid, meer snufjes
Evolutie is wel te merken in de cijfers van de individuele beoordelingscategorieën. De bescherming voor volwassenen, kinderen en voetgangerbescherming ging er bij de jongste generatie allemaal nog eens vooruit. De score voor de aanwezige veiligheidsnufjes daalde als enige een beetje. De Captur heeft nochtans meer slimme elektronica aan boord dan voorheen, maar het is de crashtestorganisatie die inmiddels z’n normen drastisch heeft aangescherpt. Of je als bestuurder altijd gelukkig moet worden van al die snufjes is een open vraag. Ook de Captur heeft soms last van een bemoeizieke rijstrookassistent bijvoorbeeld. Als het ooit een ongeluk vermijdt, is het het allemaal waard geweest, maar intussen is heel wat van die veiligheidselektronica soms eenvoudigweg irritant.