Heel wat mensen vonden het interieur van de Captur, met bijvoorbeeld een schuif in plaats van een traditioneel handschoenvakje, tof. Dat bewijzen de verkoopscijfers. Tegelijk was er heel wat ruimte voor verbetering. Er waren een paar ergonomische eigenaardigheden die hun wortels hebben in de elektronische architectuur bij Renault. De wat minder intuïtieve werking van de cruise-control bijvoorbeeld. Daar laten de Fransen ook nu nog altijd wat puntjes liggen. R-Link (het infotainmentsysteem van het merk) is dan weer fors verbeterd. Dat moest het ook. Op vlak van bediening en functionaliteit blijft er nu minder op onze wenslijst staan, al mocht de geluidskwaliteit wat beter zijn. We reden nochtans met een Captur met opgewaardeerde BOSE-geluidsinstallatie.
Meer ruimte in de nieuwe Renault Captur
Na het slaan, het zalven. Nieuwe zetels met grotere zittingen, een hele verbetering. Rijhouding, uitstekend. Het zitcomfort achteraan geven we hetzelfde oordeel. En als je de verschuifbare achterbank in z’n meest achteruitgeschoven positie laat staan, waan je je in een auto uit een hogere categorie. Er kwam nochtans maar een centimeter of twee knieruimte bij. En tussen de voorzetels zit niet meer dan 1,5cm extra ruimte. Het is toch voldoende om meteen ruimer aan te voelen.
Materialen flink verbeterd
Het meest zijn we evenwel nog te spreken over de evolutie in materiaalkeuze. Heel wat zachte materialen op contactoppervlakken. En daar waar de plastic hard is, is ze behoorlijk degelijk en weinig krasgevoelig. Door dat soort zaken lijkt de Captur plots uit een andere klasse te komen. Het effect kan niet onderschat worden, net nu Volkswagen - dat traditioneel synoniem is met een uitstekende kwaliteitsindruk - op dit vlak wat krenterig wordt. Deze Fransoos steekt probleemloos de kleine VW T-Roc de loef af, om maar wat te zeggen.