Zijn ze beschikbaar, dan voeren we in deze rubriek steevast de testresultaten van de EuroNCAP op. En die onafhankelijke testorganisatie verminkte in 2019 al enkele exemplaren van de GLB tot grote tevredenheid. De bescherming van volwassenen tikt zelfs af op een zeldzame 92%, onder meer omdat Mercedes niet alleen de gebruike collectie van zes plofkussens installeert, maar daar ook nog een kneiairbag onder het stuur aan toevoegt. Kinderen varen nauwelijks minder goed: daar bedraagt de score 88%. Het loont wel de moeite om aan te stippen dat er voor de derde zitrij geen protocol bestaat. Die wordt eenvoudigweg niet getest.
Veilig, maar irritant
Tijdens de testrit bleken niet alle elektronische veiligheidssnufjes even subtiel. Zo moesten we het gebruikelijke robbertje vechten met de rijstrookassistent, die te paniekerig reageert en soms zelfs wil tussenkomen wanneer de richtingaanwijzer wordt gebruikt. Een troost: volgens EuroNCAP is de noodremassistent zowel ten aanzien van andere voertuigen als bij zwakke weggebruikers erg alert en kan het echt ongelukken vermijden.