Dat de prijs van de ‘toegankelijke’ zevenzitter bij Mercedes niet zo toegankelijk is, als we er zelf bij voorstelden, kent alvast één troost: met een lengte van 4,63m, breedte van 1,83m en hoogte van 1,65m is die GLB ook niet zo compact als Mercedes zelf verkondigt. Het platform van de A-Klasse werd gevoelig uitgerokken: tot er tussen beide assen 2,80m ruimte beschikbaar is.
Rationeel uiterljk
Mercedes predikt dat het lijnenspel vooral het resultaat is van een rationele aanpak. Je krijgt nu eenmaal meer bruikbare ruimte wanneer je werkt met behoorlijk verticale flanken. Het beschikbare koffervolume onderlijnt die stelling. Er kan hoe dan ook 560l in en met de achterbank plat wordt dat dankzij de verticaal opgestelde achterruit (geen coupé-allures hier) meteen 1755l. Best ruim, al leggen ze nog altijd een pijnpunt bloot: een SUV of crossover gaat nog altijd minder efficiënt met ruimte om dan een conventionele break. Die zijn in deze prijsklasse immers net zo ruim, maar natuurlijk minder trendy.
We hebben zo’n vermoeden dat de stijlafdeling ook een plaatje van de GLK aan de muur had hangen. Die stond van 2008 tot 2015 in de catalogus en had nog een uitgesproken hoekige vormgeving. Door zich af te zetten tegen de wulpse lijnen van onder meer de GLA en GLC, werpt deze nieuwe telg zich misschien wel op als een mooi alternatief voor GLK-rijders die het uiterlijk van dat model verknocht zijn.