Mercedes heeft nu een compacte zevenzitter, gebaseerd op de meer betaalbare architectuur van z’n C-segmenters: de A-Klasse en CLA-Klasse. Van meet af aan noopt dat tot twee observaties. Betaalbaar is een relatief begrip bij het merk met de ster. Je bent in de praktijk minstens veertigduizend euro kwijt aan het model en dat is in een configuratie met vijf zitplaatsen. De tweede observatie is hij eigenlijk niet zo compact is. Een lengte van 4,64m en 560l koffercapaciteit: dat is ruim. Zalf voor de wonde die door de prijs geslagen werd.
Niet nodig, wel goed
Andere observaties: de GLB meet zich binnen het gamma van het bedrijf een meer hoekige, rationele vormgeving aan. En het interieur veegt op vlak van presentatie, functionaliteit en snufjes de rechtstreekse concurrentie de mantel uit. Een Audi of BMW lijken plots erg ouderwets. Natuurlijk is het allemaal niet strikt ‘nodig’, maar fijn is het wel.
Prettig rijden
Lof is er ook voor het rijgedrag. Met vierwielaandrijving trekt hij z’n plan naast de weg, maar laat ons wel wezen: het gedrag op de weg is wat ertoe doet. En dat is bijzonder beschaafd, comfortabel en deze centrale biedt tegelijk een degelijke vermogensreserve.