MG is één van de oudste automerken ter wereld. In 2005 ging het failliet. Nu is het terug. Voortaan met een paspoort in Standaardmandarijn in plaats van het met diftongen doorspekte elitaire Engels. In de jaren dertig stond MG al synoniem met de compacte sportwagen. Maar die schier onverbreekbare band leverde uiteindelijk vooral windeieren op. Dat de nieuweling uit een ander ei is gebroed, mag dus niet verbazen. In adoptieland China zijn er MG’s in allerlei maten en met verschillende aandrijfvormen. Het Europese continent zal veroverd worden met nieuwe inzichten, niet met oude ideeën. Met een elektrische SUV. De MG ZS EV.
Wat kost de elektrische MG ZS
Het nieuwe MG, grotendeels in handen van de Chinese overheid, wil het in Europa graag simpel én betaalbaar houden. Dat eerste moet kunnen door het gamma te beperken. Twee uitrustingsversies, vijf kleuren, één optie. Met een prijs van 30.985 euro voor de al goed uitgeruste Comfort-instapversie en precies 2.000 euro meer voor de rijk gelardeerde Luxury. Het is nog altijd meer dan een conventioneel aangedreven SUV in dezelfde klasse. Een Hyundai Tucson staat bijvoorbeeld in de catalogus vanaf 25.299 euro, maar voor een EV is de prijszetting zonder meer scherp. Op de garantievoorwaarden valt ook weinig aan te merken. 5 jaar algehele waarborg en tot 8 jaar of 150.000km op de accu. Hij is ook meteen leverbaar. Bij de Europese invoerder in Nederland staan er een paar duizend op de parking.
De kleine lettertjes
Spit je die prijszetting tot op het bot uit, dan ontdek je in dat ogenschijnlijk groene gras aan de overkant toch een paar addertjes. De aantrekkelijke prijs kan voor een groot deel verantwoord worden door z’n relatief beperkte accucapaciteit van 44kWh - goed voor een officieel rijbereik van zo’n 260km. Bovendien gebruikt MG de volledige capaciteit. Dat wil zeggen dat je elke procent degradatie (een accu verliest elk jaar een beetje vermogen) ook meteen merkt. Er zijn merken die dat opvangen door een grotere accu te steken dan het vermogen dat eigenlijk te beschikking wordt gesteld.
Daarnaast investeer je ook best in een 7kWh laadstation. Aan een gewone stekker duurt het immers tot 24 uur om een lege MG ZS EV weer helemaal vol te tappen. Dat zijn drie nachten. Met een laadstation wordt dat 5 à 7 uur. Eén nacht. Maar die kost ook weer 1.995 euro. Indicatief, want in de installatie (uitgevoerd door een ‘preferred partnter’ van MG) is niet meer dan 10 meter kabel en één boring inbegrepen. Lukt het daarmee niet, dan gaat de prijs de hoogte in. En zo wordt het toch weer heel moeilijk om te berekenen wat zo’n elektrische auto écht kost.