Ondanks z’n eerder forse gewichtstoename is de elektrische versie van de Mii vlotter dan de benzinevariant was. Hij heeft ook ruim 20pk extra en meer dan dubbel zo veel trekkracht ter beschikking. De acceleratietijd naar 100km/u verbetert in één klap met twee tellen.
Niet dat 83pk en 212Nm daarom meteen exotische cijfers zijn. Z’n sprinttijd van 12,3 tellen en begrensde topsnelheid van 130km/u zijn dat evenmin. Het voldoet vooral voor stadsverkeer, waar het vanuit stilstand beschikbare koppel van de e-motor ervoor zorgt dat je vooral vlot naar de 50 gaat. De trekkracht is vooral bij nat, vettig weer duidelijk op de limiet van wat het onderstel aankan. De aangedreven voorwielen slaan wel eens door. Op de snelweg vinden we die 130 dan weer nipt. In enkele EU-landen is dat de maximaal toegelaten snelheid en je wil toch altijd een beetje marge om je uit penibele situaties te kunnen helpen.
Het veer- en stuurgedrag is dan weer erg beschaafd en hoewel Seat achteraan trommels blijft monteren, is het remsysteem ruimschoot voldoende. De regeneratieve functie van de aandrijflijn compenseert het extra gewicht.
Onder de vloer zit een lithium-ion-accu waarvan het bedrijf de fabrikant niet wil prijsgeven. 32,3kWh groot en op papier goed voor een rijbereik van maximaal 320km. 200km is in de praktijk en bij positieve temperaturen een goede indicatie van het feitelijke bereik. Opladen naar 80% met een 40kW gelijkstroomlader kan in een uur. Aan een thuisstopcontact moet zo’n Seat dan weer langer dan 5 uur. Het feitelijke stroomverbruik bedraagt tussen 14 en 16Wh per kilometer. Tank je thuis of op het bedrijf, dan is de gebruikskost laag (maar afhankelijk van je tariefplan). Reken op een euro of vijf per 100km.