De Seat Mii is een kloon van de kleine Volkswagen Up. De Skoda Citigo is dat ook. En het is ze aan te zien. Het stijldepartement bij de VW Group klopte geen overuren in een poging om dat weg te steken. Van het drietal was de kleine stadsrakker met Duits paspoort al een hele tijd met een elektrische aandrijflijn te krijgen, met erg bescheiden succes.
Dat het Duitse concern van een oud model - het drietal werd al in 2011 geïntroduceerd - nu toch nog een herwerkte elektrische versie in de catalogus heeft, heeft alles te maken met de uitstootdoelstelling die Europa vanaf dit jaar oplegt. Het vlootgemiddelde van de constructeurs moet Immers omlaag naar amper 95g/km.
Het komt er voor de automerken dus op aan om behoorlijk wat auto’s met een lage uitstoot te verkopen. Liefst geheel elektrische, want die tellen in de formules als auto’s met een nuluitstoot. Elk exemplaar doet er toe en daarom is deze kleine EV er nu niet alleen met een VW-logo op de neus, maar ook als Skoda en Seat.
Dure vogels
Nog voor we eerste echte rubriek aansnijden, hebben we de vinger op een eerste pijnpunt te leggen: de prijs. De Seat Mii Electric kost minstens 21.190 euro. Goedkoop voor een elektrische auto, maar écht prijzig voor een auto ‘tout court’. Een conventioneel aangedreven variant kostte minder dan de helft. Niet dat je dat nog kan zien op de Belgische website van de constructeur, want daar zijn de gewone versies verdwenen.
Er zijn landen waar de Mii overigens flink wat goedkoper in de catalogus staat, maar voorlopig mocht invoerder D’Ieteren nog geen prijsaanpassing aankondigen. Het zou ons echter niet verbazen mocht die in de loop van het jaar toch volgen.