Onafhankelijke crashtestorganisatie EuroNCAP heeft al een paar van die Puma’s tot schroot herleid. Dat ging prima. Met een vijf-sterren-notering en zonder opmerkingen. Alle deuren bleven netjes gesloten, volwassenen en kinderen aan boord worden goed beschermd en voetgangers komen er dankzij voldoende lucht onder die hoge neus ook niet helemaal bekaaid vanaf.
Maar het ‘vlag-en-wimpel’-gedeelte van de score dankt de Puma aan z’n technologische snufjes. Elektronica die z’n bestuurder bijstaat en ongelukken vermijdt. Tegenwoordig zijn er al heel wat verplicht, wil je aanspraak kunnen maken op de vijfde ster. Zo veel dat er merken zijn die de handdoek in de ring gooien. Peugeot vond bij de nieuwe 208 vier sterren welletjes, bijvoorbeeld.
23 assistentiesystemen
Ford niet. Dat propt zo maar eventjes 23 verschillende assistentiesystemen in de Puma. Die gaan we niet allemaal opnoemen, we beperken ons tot de meest opzienbarende. Een optionele cruise-control met radar die afremt tot stilstand en (tot onze almaar aanzwellende irritatie) ook de snelheidsbeperking overneemt, standaard voetganger- en fietsenherkenning, dodehoekwaarschuwing en nu zelfs een car-to-car communicatiesysteem dat eventuele gevaren automatisch doorseint naar andere auto’s (voor zover die ook over het systeem beschikken) in de buurt.