In de nineties was de Puma nog een trendy, kleine Coupé. Pelde je het koetswerk weg, dan vond je een gepimpte Fiësta. Nu is de naam terug. Een sportieve tweedeurs is al lang niet meer hip, een compacte SUV wel. Eronder schuilt weerom Fiësta-techniek. Z’n missie: de verkoop van het merk revitaliseren. Ford boert immers al enige tijd gestaag achteruit en daar mag wel eens een eind aan komen.
Mild hybrid voor Ford Puma
Het motorenpalet bij lancering is de eenvoud zelve. Je krijgt een éénliter driecilinder benzinemotor in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Punt. Maar er zijn wel drie vermogensversies: 95 (niet voor West-Europa), 125 of 155pk. En er is 48V mild-hybrid ondersteuning. De middelste variant krijgt die tegen een meerprijs, de krachtigste heeft die altijd. Later wordt het aanbod verder uitgebreid. Vanaf mei lepelt het bedrijf ook een 1,5l dieselcentrale met 120pk bovenop de aangedreven voorwielen van de Puma.
Hoeveel kost de Ford Puma?
Prijzen heeft het merk nu al. Voor de benzines gaat de prijsvork van 23.200 euro tot zo maar eventjes 30.650 euro. De diesel wordt meteen 25.000 euro (een belangrijke psychologische drempel) duur en kan recht uit de catalogus tot 30.850 euro duur worden. Goedkoper worden compacte auto’s er dus niet op, al moeten we nuanceren door te stellen dat Ford er meteen goed invliegt. Het wrijft je minstens uitrustingsversie Titanium aan je been. Die heeft onder meer een manuele airco, lederen stuurwiel, lichtmetalen 17” velgen, parkeerhulp, een draadloos laadvak voor smartphones, sfeerverlichting en een DAB+ audio-installatie. Rijkelijk, ja.
Geen echte instapper
Er is met andere woorden nog heel wat ruimte voor meer toegankelijke modellen. Zowel op vlak van motoren als op vlak van uitrusting. Spijtig dat niemand bij Ford gezegd wil hebben dat die later ook beschikbaar worden. Men kijkt er nog even de kat uit de boom met exemplaren die meer marge opleveren. Want ook al is dit een nieuw product, geen enkele variant beantwoordt aan de 95g/CO2/km-norm die Europa van dit jaar oplegt. Als je straks als automerk boetes moet betalen, dan kan je maar beter wat aan je auto verdiend hebben.