De Fiësta mag dan wel als basis dienen, het uiterlijk van de Puma heeft er niets mee te maken. Er zijn om te beginnen al aanzienlijke verschillen in afmetingen. De bodemstructuur werd uitgerokken. De wielbasis werd 9,5cm verlengd, de spoorbreedte bijna 6cm verbreed. Uiteindelijk is de Kuga ruim 5cm hoger, 7cm breder en bijna 15cm langer. Hij hangt ook een tikkeltje hoger van de grond, maar dat heeft niets met de ophanging te maken. Er worden gewoon banden met een grotere omtrek gemonteerd.
Sportief uiterlijk
Als je het Ford vraagt, dan denk je bij de Puma ook een beetje aan de Mustang. Dat moet je dan vooral van de algehele sportieve uitstraling hebben, want de claim dat specifieke stijlelementen aan dat iconische model worden ontleent, is toch een brug te ver. Dat doet overigens geen afbreuk aan de onmiskenbaar wulpse vormgeving van deze compacte cross-over. Die kan je desnoods nog verder in de verf zetten door voor een ST-line te opteren. Al die mooie lijnen hebben echter ook een klein kantje: goed voor de zichtbaarheid rondom, is het niet. Gelukkig zijn camera’s en sensoren standaard.