Bij ons zijn de modellen van Geely compleet onbekend. Maar de tentakels van het Chinese bedrijf reiken inmiddels wel tot bij ons. Het heeft onder meer Proton of London Taxis in bezit, het dicteert de wet bij Lotus en het heeft een Zweeds kroonjuweel: Volvo. De aanzienlijke economische middelen van het concern worden gecombineerd met Zweedse knowhow in Polestar. Niet zo lang geleden was dat nog een tunertje dat om Volvo hing, maar dat wordt een volwaardig merk met elektrische auto’s. De eerste creatie is evenwel een plugin-hybride. Z’n naam: Polestar 1. Z’n missie: opvallen.
Duurder dan Mercedes AMG-GT
De Polestar 2, een EV met dik 400pk, heeft al een prijs, maar geleverd wordt die nog even niet. De Polestar 1 is dus even de enige vertegenwoordiger van het merk, al wil dat niet zeggen dat er makkelijker aan te geraken valt. Drie jaar lang zal de fabriek in Chengdu er niet meer dan 500 stuks per jaar van maken. Het merk is voorstander van eenvoud en biedt daarom slechts één versie en één optie aan. Bestellen moet online en voor België is de prijs vastgesteld op 157.500 euro. Dat is 7.000 euro meer dan een Mercedes-AMG GT S met 552pk (150.403 euro) en nog altijd 400 euro meer dan de 625pk sterke BMW M8 Coupé (157.100 euro). Ambitieus dus, maar je krijgt er ook wat exclusiviteit voor in de plaats want de oplage blijft in theorie beperkt tot 1.500 stuks. Opvallend: bij eerdere aankondigingen werd nog gezegd dat de Polestar alleen beschikbaar zou zijn in een abonnementsformule met een maandelijkse prijs, maar die piste is nergens meer terug te vinden.
De standaarduitrusting is riant: nappaleder (zwart of wit), 21” lichtmetaal, navigatie, rijhulpmiddelen, infotainmentsysteem, metaalkleur en zo meer. Er is één veiligheidspakket en matte koetswerktinten zijn de enige optie.