De Polestar 1 is een klassieke 2+2. Een coupé met met een wat kleinere achterbank dus. En je kan er niet omheen - hij is getekend als Volvo. Inspiratie kwam zelfs van de klassieke Volvo P1800, wordt nu gezegd. Knijp je ogen half dicht en je ziet het aan de scherpe lijn die boven de twee wielbogen over de flanken loopt.
Nauwelijks koffer
Het lijnenspel straalt naar hedendaagse normen eenvoud uit. De bijna horizontale taille geeft een indruk van stabiliteit terwijl de aflopende daklijn dynamisme uitstraalt. De kofferklep is relatief lang, maar er erachter is nauwelijks plaats. Er past amper 143 liter in (126 liter plus de tas met de oplaadkapel). Je kan er hooguit een kleine handbagage in kwijt. Je ziet er wel enkele van de oranje hoogspanningskabels achter plexiglas.
Deze Chinees-Zweedse creatie meet 4,59m bij 1,96m. Dat is 4cm langer en 2cm breder dan de Mercedes-AMG GT, al is hij ook nog eens 6cm hoger dan de Duitser die we hier als ijkpunt vooruit schuiven. En in het echt ziet hij er eigenlijk vooral compacter uit, waarschijnlijk omdat de grote 21-duimers de reëele afmetingen camoufleren.
Gaan we af op de reacties van de toeschouwers die de testwagen trok, dan moeten we concluderen dat het resultaat unaniem goed wordt bevonden.