Vanaf 2020 moet de gemiddelde CO2-uitstoot in Europa drastisch omlaag. Lukt dat niet, dan riskeren de automerken fikse boetes. Deze GLE 350d is het uitgelezen middel om die te vermijden. De homologatiecyclus telt elektrisch gereden kilometers immers als uitstoot- en verbruiksvrij. Hier is de accu behoorlijk groot: 31,2kWh. Genoeg voor minstens 80km rijbereik op de elektromotor. In casu combineert Mercedes die met een viercilinder diesel. “De meest efficiënte motor die we hebben” zeggen de Duitsers. Meer dan 1,3l/100km of 34g/CO2/km wordt niet op z’n paspoort gestempeld. Omdat er aan diesel tegenwoordig een negatief imago hangt, komt er later ook nog een combinatie met een benzinemotor. Pas overigens op met die officiële cijfers. In de praktijk is hij in z’n elektrische modus niet echt zuinig. Logisch, wanneer het je gewicht bekijkt. Rijklaar weegt hij 2,7 ton (!!). Als hybride overtuigt hij wel, met dank aan de zuinigheid van de diesel en het vermogen om erg veel energie te recupereren.
Elke nacht in het stopcontact
Een stekkerhybride is eigenlijk alleen zinvol wanneer je zo vaak mogelijk elektrisch rijdt. Elke nacht aan de draad dus. De ganse nacht, in geval van een conventioneel stopcontact. Snelladen kan dan weer in een half uur, maar dan heb je een hoge prijs aan je been.
In normale omstandigheden heb je aan die elektromotor voldoende. Je kan er tot 160km/u meer halen en hoewel hij slechts 136pk levert, garandeert z’n trekkracht van 400Nm adequate prestaties. Werken de twee aandrijflijnen in tandem (320pk en 700Nm), dan is hij zelfs ronduit snel. Hij kan naar 100km/u in 6,9 seconden. Het stuur- en veergedrag is voorbeeldig, ook zonder de meest geavanceerde ophanging aan te stippen. Alleen in de bochten merk je dat z’n slimme elektronica overuren moet kloppen om gezwind van richting te veranderen. Maar het werkt wel. Dit nijlpaard danst ballet.