Het is verleidelijk om bij het opengooien van de portieren meteen je aandacht op de indrukwekkende boordplank van de GLE te richten. Maar we beginnen achteraan met de nogal voor de hand liggende opmerking dat passagiers het leven aan boord van de conventionele GLE wellicht aangenamer zullen vinden. Ze hebben er meer kruinruimte, een beter uitzicht en profiteren er van een wielbasis die groter is. Om tot meer dynamische proporties en een levendiger weggedrag te komen, kort Mercedes die hier immers 6cm in.
Minder ruim dan GLE vijfdeurs
Ten aanzien van zijn voorganger is de maatvoering vooraan identiek en win je achteraan een paar centimeters omdat de rugleuning van de achterbank instelbaar is. Natuurlijk is het niet zo dat het comfort of de afmetingen veel te wensen overlaten - alleen biedt de conventionele GLE nog meer.
De integratie van het geheel digital dashboard is uit de kunst. En wat belangrijker is: Mercedes heeft er een echte USP (Unique Selling Point) meer in huids. Het oogt niet alleen hoogtechnologisch, maar ook nog eens stijlvol en verzorgd. En ondanks de afwezigheid van een schaduwkap is de afleesbaarheid nooit een probleem. De functies zijn ook erg geavanceerd. Zo geavanceerd eigenlijk, dat het soms problematisch wordt. Het ding kent meer kunstjes dan je redelijkerwijs nodig kan hebben.