De eerste drie generaties kenden we de GLE als M-Klasse. Het gamma werd te ingewikkeld. De lancering van een coupé in 2015 was het ideale moment om ook de badges te vervangen. De eerste uitvoering ervan stond niet lang in de catalogus, want nu is er al een nieuwe. Dat wil niet zeggen dat er wat mis mee was. Eerder het tegendeel. Het model is belangrijk genoeg om het zo snel mogelijk in het kielzog van de gewone GLE te lanceren.
Snoepen bij de BMW X6
Je kon er al van bij het begin niet omheen: Mercedes gebruikte de GLE Coupé om klanten van de BMW X6 af te snoepen. Het recept was identiek en ook uiterlijk lijken de modellen op elkaar. Dat auto’s als deze in selecte delen van Azië en de VS erg goed in de smaak schijnen te vallen, maakte de beslissing alleen maar eenvoudiger, al zijn er inmiddels ook nieuwe kapers op de kust: de Porsche Cayenne Coupé en Audi Q8 bijvoorbeeld.
Stekkerhybride met diesel
Bij de marktintroductie bestaat het aanbod uit een 350d en 400d - zescilinder diesels met 272 en 330pk. Wie een benzine wil, moet minstens voorlopig, noodgewongen uitwijken naar een model met AMG op de kofferklep en het nodige uiterlijke vertoon. Die GLE 53 melkt z’n drieliter zescilinder lijnmotor voor 435pk en 520Nm. Wij gingen echter op pad met de GLE 350de, de stekkerhybride. Ja, in combinatie met een dieselmotor. Een zeldzaamheid, maar Mercedes opteerde er toch voor omdat het weer een paar grammen CO2 scheelt. Later komt er overigens ook nog een plug-in-hybrid met benzinemotor. Dat illustreert dat automerken ook niet meer weten van welk hout pijlen maken.
De prijs, niet onbelangrijk beseffen we, is er nog niet. Op veel minder dan 75.000 euro voor de instapper hoef je echter niet te rekenen. Deze stekkerhybride zal tegen z’n nog hogere aanschafwaarde (we schatten nog eens 10.000 euro extra) wel fiscaal voordeel plaatsen.