De auto was al meer dan 100 jaar oud eer iemand op het idee van een SUV met sportieve lijnen kwam. Dat het zo’n lange tijd duurde mag niet verwonderen. Echt logisch is het concept niet. Een aankoop in deze voertuigklasse is er dan ook bij uitstek één van het hart en niet van het brein. De Duitsers doen er dan ook alles aan om ervoor te zorgen dat je hart er sneller van gaat slaan. Wulpse plooilijnen over de motorkap, een hoge oplopende schouderlijn, grote geaccentueerde wielbogen, een dikke grille en ruim gedimensioneerde luchthappers. Die laatste zijn overigens vooral vals en echt veel ijver ging er niet in de camouflage daarvan.
Geïnspireerd door Mercedes CLS
Het uiterlijk kreeg een extra dosis stijl van de CLS geïnjecteerd. Dat zie je nog het meest aan de vorm van de lichtblokken. Voor het overige was de GLE Coupé zo te zien precies goed. De afmetingen wijzigingen immers nauwelijks. Je hebt een oppervlakte van 4,93 bij 2 meter nodig om hem te parkeren. Respectievelijk 4 en 0,7cm meer dan voorheen. De ingenieurs besteedden wel heel wat aandacht aan aërodynamische details. Daardoor daalt z’n luchtweerstandscoëfficient van 0,35 naar 0,32. Negen percent gladder en dat zal je merken aan het verbruik.
Geen concessies voor hybride
Mercedes vond nog vijf liter extra koffervolume. Dat bedraagt voortaan 655 liter. Je zal echter vooral jubelen om z’n grotere kofferklep. 3,5cm breder. De laaddrempel is nog steeds niet echt laag, maar hij is toch al 6cm verder uitgesneden dan voorheen. Een wereld van verschil. Het is overigens opmerkelijk dat je aan de forse accu onder de koffervloer helemaal geen stouwvolume moet prijsgeven. Het merk geeft deze stekkerhybridevariant daarvoor een andere structuur aan de achterzijde. Zelfs de ophangingspunten voor de achteras werden aangepast.