Weinig auto’s zijn zo onlogisch als deze SUV-Coupé. Met stekkerhybride aandrijflijn op de koop toe. Voor z’n dynamisme - dat is hij aan z’n uiterlijk verplicht - moet hij de fysica verschalken. Slimme elektronica die de trekkracht per wiel optimaliseert krijgt die klus echter aardig voor mekaar. En om fiscaal verteerbaar en zuinig te zijn, doet hij beroep op de voorliefde van de regelgeving voor de stekkerhybride. Als EV verbruikt hij aardig wat. Als hybride is hij wel overtuigend zuinig, met dank aan die efficiënte diesel.
Onlogisch, ja. Geslaagd: ook.
“een moeilijke oefening met een geslaagd resultaat”Ondanks die eigenaardige spagaat werkt de GLE Coupé wél. Als het uiterlijk je aanspreekt, wordt je niet door het weggedrag teleurgesteld. Z’n interieur vraagt wel concessies ten aanzien van de reguliere GLE, maar het blijft uitgesproken ruim en comfortabel. De technologie is complex, maar de uitstraling van de boordplank kan niet ontkend worden. Kortom, de GLE Coupé is een moeilijke oefening met een geslaagd resultaat.