De materiaalkeuze en afwerking ging er bij Peugeot de jongste tijd met rasse schreden op vooruit en dat is de 208 aan te zien van zodra je het voorste portier opengooit. De gekozen kunststoffen kunnen wedijveren met de beste in het segment, de afwerking nog niet helemaal. Maar origineel en tof oogt het wel, ook al moet je af en toe iets voor prijsgeven. De afleesbaarheid van de tuimeltoetsen in de middentunnel kan bijvoorbeeld beter.
Peugeot i-Cockpit
Het kleine stuurtje waar je boven moet kijken om de instrumenten te zien, is een ergonomische keuze die polariseert: er zijn voorstanders en tegenstanders. Maar tenzij je lichaam over afwijkende proporties beschikt, zien we er op ergonomisch vlak niet zo veel graten in. Het went snel. Net als het infotainmentsysteem, dat net iets omslachtiger is dan je zou willen.
Voor je neus krijg je niet louter een digitaal display, maar eentje met een 3D-effect. Een primeur waar Peugeot erg fier op is. Toegegeven, het is een aardig gimmick. Of we geloven dat bestuurders door die 3D-weergave ook veel sneller reageren op waarschuwingen, is een andere zaak.
Minder koffervolume dan voorheen
Vooraan zit je uitstekend in de nieuwe 208, maar achterin is het een ander paar mouwen. De beenruimte is voldoende, maar om budgettaire redenen (en voor een sterkere structuur) opteerde Peugeot er voor opvallend kleine deurtjes die niet tot aan de achterste wielkasten lopen. Daardoor zit de achterbank 10cm dieper dan de portieropening. Die rand wekt wat claustrofische gevoelens op en forceert een onnatuurlijke beweging bij het in- en uitstappen.
De persinformatie van de 208 hult zich voor wat de koffer betreft vooral in stilzwijgen. Met reden, want terwijl de vorige 208 nog kon uitpakken met een koffervolume van 285l, is dat nu zowaar gekrompen naar 265l. Maar je kan ook nog 44l onder de laadvloer meetellen, wanneer je geen reservewiel stipuleert.