Ja natuurlijk gaat de Golf weer voor een topscore op veiligheidsvlak. Daarvoor lijkt hij alles in huis te hebben. Z’n structuur levert vanzelfsprekend nog steeds hetzelfde passieve veiligheidsniveau als voorheen. Die verder aanscherpen is niet waar de onafhankelijke crashtestorganisatie EuroNCAP op inzet. Daar wil men liever elektronische snufjes zien die ongelukken helpen voorkomen.
De uitdaging voor de constructeur bestaat niet in de conceptie van die slimme veiligheidsvoorzieningen - ze bestaan immers al. Ze ligt in de naadloze integratie ervan. Anders gesteld: ervoor zorgen dat ze effectief zijn wanneer het moet, maar tegelijk niet onnodig tussenbeide komen. Dat laatste is waar de meeste merken mee worstelen, en de nieuwe Golf is geen uitzondering. We betrapten ons erop dat we bijvoorbeeld de rijstrookassistent na verloop van tijd uitschakelden. Te irritant.
De auto die zichzelf aan de kant zet
De nieuwe Golf biedt niet alleen hulp om je rijstrook aan te houden. Hij remt automatisch voor fietsen en voetgangers, houdt de dode hoek in de gaten en biedt zelfs semi-autonome rijfuncties (ttz: hij bewaart de afstand met voorliggers en blijft binnen z’n rijstrook) tot snelheden van 210km/u.
Een primeur: de nieuwe Golf is de eerste auto ter wereld die zichzelf aan de kant zet wanneer z’n inzittenden niet langer reageren. En ja, dan belt hij ook de hulpdiensten.