We zijn nog niet vergeten dat de Golf bij z’n vorige generatiewissel op vlak van onderstel een bank achteruit werd geduwd. Instapversies moesten hun onafhankelijke achteras opgeven ten voordele van een simpele vervormbare dwarstraverse. VW claimde toen dat modelletjes met weinig vermogen daar geen nood aan hadden en de pers nam die stelling gretig over. Fout, natuurlijk, want het is vooral op een slechte ondergrond dat je voordeel uit een geheel onafhankelijke ophanging haalt. Het draagt meer bij tot het comfort op het pokdalige wegdek van een stad, dan bij hoge snelheid op de snelweg. Maar het was vooral de afstelling die wat meer finesse mocht vertonen. Twee bemerkingen die we ook nu weer noteren. De Golf is eerder droog dan comfortabel met de 18-duimers die op de testauto waren gemonteerd. En daardoor is hij ook wat saai. Dat geldt ook voor het weggedrag, dat nu weliswaar (dankzij een geavanceerd stabiliteitscontrolesysteem) niet meer het onderstuur van vorige generaties vertoont, maar ook gewoon wars blijft van enerlei vorm van frivoliteit.
Directer stuur, betere prestaties
Het stuurgevoel lijkt wat verbeterd te zijn, maar we moeten vooral verkondigen dat enkele van die nieuwe motoren - we kozen voor een 1.5 op benzine voor deze eerste detailtest - een pak ronder overkomen dan voorheen. Deze centrale met 48V ondersteuning en een zeventraps-DSG-transmissie is alerter bij lage omwentelingssnelheden, heeft een start/stop-installatie die veel verfijnder is en biedt een hoger akoestisch comfort dan voorheen. Officiële cijfers heeft VW nog niet ter beschikking, wel de belofte dat hij tot 17% zuiniger wordt dan z’n voorganger. We geloven het. We klokten deze eTSI tijdens de testrit af op 6,5l/100km en daarbij werd het gaspedaal niet gespaard. Een uitstekend resultaat, vinden we dat.