Blijft de structuur hetzelfde, dan geldt dat natuurlijk ook binnenafmetingen. Er kan wel eens een centimeter gewonnen worden door nieuwe deurpanelen of andere stoelen te monteren, maar dan heb je het wel gehad. De nieuwe Golf is dus precies zo ruim als de oude Golf. Gelukkig was daar niets mis mee. Je zit er uitstekend en over de rijhouding viel geen kromme zin te schrijven. Een echte middenklasser: ruim genoeg voor vier volwassenen, voldoende bagageruimte voor een gezin, een respectabele koffer met egale vormgeving en voor wanneer het erop aankomt een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank die spijtig genoeg nog steeds geen vlakke laadvloer oplevert. Overschot heeft het dan weer niet. Ja, er zijn concurrenten die ruimer zijn. Een nieuwe Ford Focus bijvoorbeeld.
Toch is het binnenin dat de Golf aandoet als een compleet nieuwe auto. De Duitsers hinken er op twee benen. Hij betovert met nieuwe technologie en een in deze klasse zelden geziene aandacht voor sfeerverlichting. Eigenlijk alleen al gezien bij de jongste generatie Mercedessen. Maar tegelijk moet je vaststellen dat de besparingsrichtlijnen van de VW-top ook gevolgen hebben. De afwerking is als vanouds maniakaal, maar materiaalkeuze lijkt er niet op vooruit te zijn gegaan, integendeel.
Digitale boordplank standaard
Volkswagen probeert de aandacht af te leiden met een berg elektronica. Voor je neus zit altijd een digitaal instrumentarium dat als het ware overloopt in een tweede groot centraal scherm dat het infotainmentsysteem huisvest. Het is beste maatjes met je telefoon (Android of Apple) en leerde weer een hoop extra snufjes, waaronder een hoop waarvan je je kan afvragen hoe nuttig ze zijn. Uit onderzoek bleek al dat 90% van de gadgets die in een auto geprogrammeerd worden, niet wordt gebruikt. Het gaat hier vooral om showroom-appeal. De auto verkopen.
Gebruikers krijgen nu profielen, internet wordt permanent aangesproken om achtergrondinformatie op de roepen en slimmer te navigeren en als je wil, steekt Google zelfs z'n assistent in je dashboard. Die kan net als thuis normaal gesproken bevelen opvolgen en zal er ook hier de helft niet van begrijpen. En er is niet alleen stemherkenning. Knoppen worden niet meer ingeduwd, ze worden aangeraakt. Open het schuifdak bijvoorbeeld door met een vinger te wrijven. Het werkt behoorlijk, zowaar, maar het knopje - dat werkt altijd. De Duitsers laveren doorgaans kunstig om de ergonomische uitdagingen die zo’n technologische sprong oplevert. Een echte volumeknop voor de geluidsinstallatie, dat blijven we missen, en knoppen onder het aanraakgevoelige scherm zijn ook niet het beste idee, want ze staan net waar je je hand wil laten rusten om het te stabiliseren.