We zegden het al in de inleiding. Deze Golf VIII behoudt de structuur van de zevende generatie. Niet louter het MQB-onderstel (waarop alleen Volkswagen het jongste jaar al meer dan 3 miljoen auto’s bouwde), maar ook structurele koetswerkelementen. Een lang verhaal kort: aan de oppervlakte is de behandeling vergelijkbaar met die van een grondige facelift. De afmetingen zijn bleven gelijk: een lengte van 4,28m, een breedte van 1,79m en een hoogte van 1,45m.
Aan de stijl wordt wel gesleuteld. De Golf erft een wat gemenere blik van de grote Arteon. Een slanker radiatorrooster, een vlakkere motorkap en kop- en staartlichten die niet alleen een nieuwe vorm hebben, maar die ook uitpakken met de jongste LED-technologie.
Die 'nieuwe Golf' is zo nieuw toch niet?
Het resultaat balanceert op de grens van wat je nog als facelift kan laten doorgaan. ‘All new’ zoals hij wordt aangekondigd is hij beslist niet. VW deed dat eerder ook al eens bij de Golf VI. Die leende erg veel bij de vijfde iteratie van het model en was dan ook een kort leven beschoren. Hij stond van 2008 tot 2012 in de catalogus. Of een soortgelijk scenario nu weer wordt overwogen, wil niemand bij VW gezegd hebben. Reken er maar op de evolutie op de markt de komende jaren met argusogen wordt gevolgd. Niets is uitgesloten.
In de strijd om meer efficiëntie gingen de ingenieurs en designers van VW wel op zoek naar een betere aërodynamica. Dat is niet evident wanneer de contouren van het koetswerk vast liggen. Maar met veel zin voor detail en een hele resem verbeteringen, vooral waar je het niet kan zien (aan de onderzijde bijvoorbeeld), kon de Cd van 0,3 naar 0,275 gebracht worden. Goed voor verbruik en windruis.