Of het nu gaat om een doorgedreven facelift, dan wel een echt generatiewissel, het effect is hetzelfde: hier staat een grondig doorontwikkelde Golf. De belangrijkste nieuwe auto van 2019, zeggen de verkoopcijfers. Maar of dat straks nog altijd zo is, dat durft VW niet beweren. Het zijn woelige tijden en zelfs een icoon kan van z’n voetstuk vallen.
“Zelfs een icoon kan van z’n voetstuk vallen”Als deze Golf VIII straks niet goed verkoopt, heeft het wellicht weinig met z’n intrinsieke eigenschappen te maken. De stijl evolueert voorzichtig - dat zijn we van de Golf gewend. Z’n interieur ondergaat een radicale transformatie. Niet op vlak van afmetingen (die bleven gelijk), maar wel op vlak van technologie. Het is allemaal heel slim en grotendeels overbodig. Maar dezer dagen wordt technologie, ten dienste van ontspanning of veiligheid, belangrijker geacht dan zaken als materiaalkeuze. Gaat de Golf op het eerste vlak een bank vooruit, dan is het op z’n minst een zittenblijver op het tweede gebied.
De nieuwe Volkswagen Golf is lekker voorspelbaar
Rijden doet de Golf gewoon degelijk. Hij verrast niet. Nooit. Maar hij presteert wel uitstekend. Deze elektrisch ondersteunde vijftienhonderd is merkbaar ijveriger dan z’n voorganger. Vooral wanneer er al wat vaart in zit. En z’n dorst is in reële omstandigheden bescheiden te noemen. Hij kan andermaal pronken met een uitstekende Auto55-testscore.