De Stelvio is, zoals je dat van een Alfa Romeo mag verwachten, een stilistische verademing in een segment dat wordt gedomineerd door rationeel getekende auto’s. Hij heeft flair. Met een lengte van 4,67m en een breedte van 1,90m kan je niet zeggen dat hij slank is, maar ondanks z’n volume is hij ook nog wulps.
Ze durven, die Italianen
Dat was hij allemaal natuurlijk ook al toen hij in 2016 werd voorgesteld op het Autosalon van Los Angeles. En er verandert niets aan. Of nee, wacht, er zijn nieuwe kleurtjes. Niet iets waar we in normale omstandigheden ons klavier voor verslijten, maar het gaat nu even niet om de gebruikelijke selectie grijzen en zwarten. Er is een nieuw groen, rood en de diepe, warme goudkleur die op onze testwagen prijkte.
Je zou er bijna van vergeten dat de Stelvio nog altijd geen LED-koplampen heeft. Xenonverlichting presteert weliswaar goed, maar LED is technologisch wat meer bij de tijd. Dat staat pas bij de mid-cycle-facelift op het programma. Dan wordt het uiterlijk wel onder handen genomen. Voor wanneer dat is? Wel, we mikken op midden 2021.