De vorige keer dat Opel een ‘nieuwe’ Corsa voorstelde, ging het eigenlijk om een sterk doorgedreven opfrisbeurt. Nieuw uiterlijk, nieuw interieur, technische verbeteringen, maar dezelfde structuur. Ditmaal is de Corsa echt helemaal nieuw. Sterker nog, hij is de eerste vrucht van de overname door PSA. Een eerste indicatie van hoe de Fransen hun Duitse adoptiedochter zullen behandelen. En we zitten er met de loep bovenop.
Opel Corsa: het gamma
Dat het motorenpalet overhoop gegooid zou worden - PSA-aggregaten eerder dan die van GM - lag voor de hand. Het aanbod begint dan ook bij een atmosferische 1,2l driecilinder met 75pk, om vervolgens over te gaan in een turbovariant met hetzelfde slagvolume. Die bestaat in twee versies: met 100 of 130pk. De prijsvork gaat van 15.995 euro tot 23.995 euro. Dieselen kan nog met precies één motor: een 1,5l diesel met 102pk. In de verschillende uitrustingsversies gaat die (exclusief extra’s) van 19.795 euro tot 22.295 euro. Ah ja, er is ook nog een elektrische versie. Die Corsa-e is meteen ruim 30.000 euro duur. Om ervoor te zorgen dat het aanzienlijke prijsverschil niet al te hard opvalt, staat die niet mee op dezelfde prijslijst.
De nieuwe Opel Corsa getest
We houden bij deze eerste kennismaking bescheiden: de instap-twaalfhonderd in combinatie met een handgeschakelde vijfbak. Z’n Edition-uitrustingsniveau (het tweede) trakteert je op onder meer een manuele airco en handgrepen in koetswerkkleur voor 17.495 euro. Het is hier nog gespekt met pack navigatie dat al 1.200 euro kost, lichtpakket, metaalkleur en lichtmetalen velgen. De totale kost beloopt daardoor iets meer dan 20.600 euro.