De Zoe heeft voortaan altijd een accu van 50kWh, maar er is keuze uit een 110pk sterke elektromotor met 225Nm trekkracht of een nieuw, 135pk en 245Nm sterk exemplaar. Voor beide geeft de fabrikant een rijbereik op van 375km in de zomer en 240km in de winter. De homologatiecijfers zijn zelf nog iets beter. Wij reden met de krachtigste versie die best wel wat vlotter is dan voorheen. De Zoe duikt nu in de honderdsprint onder de 10 tellen. Om het stroomverbruik onder controle te houden is de topsnelheid begrensd: 140km/u. Dat is ook 5km/u sneller dan de 110pk-uitvoering.
Zwaar, maar je merkt er weinig van
Met een dik 300kg zware accu onder de vloer, wordt de Zoe geen lichtgewicht. Minstens 1,5 ton weegt hij. Heel wat voor zo’n klein autootje. Maar gelukkig merk je daar niet veel van bij het rijden. Hij reageert alert op het gas en vooral In de bochten is het stuurgevoel verfijnd. Een groot verschil met voorheen. De besturing is progressiever en de ophanging biedt een veel beter compromis. Comfort neemt de bovenhand. Voortaan zijn schijfremmen rondom ook standaard (de vorige versie had ze alleen vooraan). Dat mocht wel eens. Op papier verbruikt de deze elektrische Renault minder dan 180Wh/km. Wij verbruikten nog minder, veeleer 140Wh/km. Dat heeft echter veel te maken met de testroute, die enerzijds veel snelheidsvariatie kende (en dus telkens weer stroom kon recupereren), maar ook geen snelweg omvatte. En laat zo’n EV net daar dorstig zijn.
Je elektrische Renault opladen
Hoe lang het laden duurt, hangt af van je laadoplossing. Het is hoogstens 16 uur en 10 minuten (Wallbox 3,7 kW, éénfasig 16A) en minstens 3 uur (laadpaal 22 kW, driefasig 32A). De Zoe kan ook snelladen. In zo’n geval gaat hij van nul naar 80% in 1 uur en 10 minuten.