Er staat nogal wat te veranderen op vlak van mobiliteit. Vanaf volgend jaar moet de uitstoot van nieuwe auto’s weer naar beneden. En de normen worden tot 2030 geleidelijk aan steeds scherper. Met conventionele brandstofmotoren zal het niet lukken en daarom zullen automerken de komende tijd ook elektrische auto’s moeten verkopen. Ze hebben geen keuze.
Derde generatie?
Van Renault mocht het allemaal wat sneller gaan. Dat parkeerde de Zoe al zeven jaar geleden in de catalogus. Een elektrische auto van het formaat van de Clio. Eerst met een bescheiden accu en vermogen. In 2016 werd daar bij een opfrisbeurt al eens een mouw aangepast en nu wordt het model vernieuwd. Of het hier gaat om een ver doorgedreven facelift, dan wel een nieuw model is overigens niet zo makkelijk uit te maken, maar daarover later meer.
Renault was er destijds als de kippen bij. Het verkocht het afgelopen decennium al meer dan 250.000 elektrische auto’s. Het had in het compacte segment het rijk omzeggens voor zich alleen. Vanaf volgend jaar komt ook de concurrentie zich moeien. Met een elektrische Peugeot 2008 en Opel Corsa bijvoorbeeld.
Betere prestaties, meer bereik, maar de prijs?
Om te beginnen: zo’n elektrische auto is nog steeds een flinke hoop duurder dan een conventioneel aangedreven exemplaar. Het prijsverschil ligt eigenlijk al jaren op ruwweg 10.000 euro. Veel verandert er op dat vlak niet, maar de EV wordt voor die prijs wel almaar meer capabel. Hij presteert beter, laadt sneller en rijdt verder.
Renault biedt de Zoe aan vanaf 24.400 euro. Reeds met de 50kWh accu, maar met een 110pk sterke motor. En… nog altijd zonder accu. Die moet je apart huren. Cijferaars kunnen uitrekenen dat die formule voordeliger uitkomt wanneer je weinig kilometers doet, maar duurder is dan ze mee aankopen (32.600 euro) als je veel rijdt. De rekening wordt in Vlaanderen bovendien nog eens vervormd, omdat de overheid je als particulier nog tot 1 januari 2020 een aankoopbonus van 4000 euro geeft, als je EV tenminste niet meer dan 31.000 euro kost. Zet de Zoe tegen kakelverse concurrenten als de Peugeot e-208 of Opel Corsa-e en je komt tot de conclusie dat de Renault de drempel het laagst legt, maar dat de twee PSA-producten bereikbaarder zijn in aankoop.