Een opfrisbeurt doet in regel eigenlijk niets aan de structurele veiligheid van een model. Een merk zou wat extra punten bij de EuroNCAP kunnen sprokkelen met meer elektronische snufjes - zaken als een rijstrookassistent, herkenning van snelheidsbeperkingen en noodremhulp. Maar verder dan dat komt het doorgaans niet. In dit geval zou het, gezien z’n hogere structurele integriteit, wel kunnen. Maar of de EuroNCAP zin heeft om de Discovery Sport opnieuw te testen, is niet duidelijk.
Nog altijd 5 sterren
Land Rover zelf vindt een nieuwe botsproef in geen geval noodzakelijk. Het model scoorde al uitstekend in 2014. Vijf sterren. Eigenlijk werd alleen de voetgangerveiligheid op minder dan 80% beoordeeld. Het blijft nu eenmaal een hoge auto. De EuroNCAP voerde inmiddels jaarlijkse herbeoordelingen in (op basis van dezelfde crashtest, maar rekening houdend met telkens aangescherpte normen). In 2018, vijf jaar na z’n introductie, kon de Discovery Sport z’n vijf-sterren-score op basis van die methodologie nog steeds behouden. Structureel zit het dus goed.