De Fiat 500 die onder deze Abarth schuil gaat, is inmiddels al een tijd uit het ei. En dat heeft zo z’n gevolgen voor de veiligheidsgraad. Die is immers geconcipieerd met de normen van 2007 in het achterhoofd. Dat zie je ook aan de EuroNCAP crashtestresultaten. In 2007, toen dat onafhankelijke instituut nog geen globale score meedeelde, kreeg de 500 een score van vijf sterren voor de bescherming van de voorste inzittenden. Een nieuwe test in 2017, na de opfrisbeurt, reflecteerde de inmiddels herhaaldelijk aangescherpte normen. Het resultaat was inmiddels bijgesteld tot drie sterren.
Te weinig snufjes voor EuroNCAP
Eigenlijk valt dat resultaat, gezien de veiligheidsrevolutie van het afgelopen decennium, nog goed mee. Hij had net zo goed al z’n sterren kunnen kwijtspelen. Wie wat dieper in de cijfers duikt, concludeert bovendien dat deze stadsmus vooral punten kwijtspeelt in het departement van de elektronische snufjes. De 500 heeft wel een speed assist, maar bijvoorbeeld geen automatische remassistent, voetgangerherkenning of een rijstrookassistent. Of die allemaal even veel baten is een open vraag, maar de wittejassen van de EuroNCAP willen ze wel.