Op de stijl valt niet veel aan te merken, maar aan de binnenkant ontsnap je toch niet aan het feit dat deze auto z’n wortelen ruim tien jaar diep zitten in het segment van de stadsauto’s. De vlakke achterbank is goed voor noodgevallen. Je beschouwt die beter niet als permanent meubilair. Een handige uitbreiding voor de kleine koffer (amper 185l groot) - ja. Aan de plastics en de afwerking merk je het trouwens ook - er is inmiddels veel beter op de markt.
Kuipjes van specialist Sabelt
Maar de 695 Abarth kan ook zalven. We betwijfelen of praktische kenmerken echt hoog op de prioriteitenlijst staan. Belangrijk is het allemaal niet voor dit exemplaar. Een slechte zetel bijvoorbeeld, zou veel nefaster zijn. Maar daarvoor is Sabelt, een specialist in kuipjes, ingeroepen. Het zit gegoten als je tenminste eerder een Latijns en geen Bourgondisch figuur hebt. Comfortabel zelfs, ook al is het onderstel dat niet echt. Alleen er in- en uitkruipen is soms een uitdaging.
Het mag dan allemaal wel stilaan wat rimpels en kraaiepootjes beginnen vertonen - je hebt nog steeds meteen de indruk dat het wat speciaals is. Alcantara op de juiste plekken, een grotendeels digitaal tellercluster, TomTom-integratie, matte afwerking en natuurlijk die rood-gele Schorpioen. Het is perfect te begrijpen dat iemand een grijns op z’n gezicht krijgt wanneer hij achter het stuur kruipt. Is dat niet belangrijker dan al dat verstandelijke gewauwel? Dit is een auto die je met het hart koopt.