Sinds Opel door het Franse PSA werd opgekocht, gaat het er opvallend goed. De cijfers blaakten al snel van gezondheid en zelfs de conventionele modellen in B- en C-segment gaan er nog vlot over de toonbank ondanks de druk van de SUV. Tijdens de eerste helft van 2019 verkocht Opel 134.000 Astra’s. Alleen de Corsa doet er nog beter.
Laatste evolutie GM-platform
In Rüsselsheim sleutelde men nog één keer aan een GM product, voor de volgende generatie op een PSA-platform terecht komt. Daar zal hij z’n onderstel delen met onder meer de volgende Peugeot 308. Van het uiterlijk kan je hooguit stellen dat het evolueert. Bij de motoren wordt echter grondig ingegrepen. En ook de cockpit heeft een verrassing in petto.
De Astra is er voortaan in vier uitrustingsniveaus Edition, GS Line, Ultimate en Elegance. Zeg maar: basis, sport, technologie en luxe. Het benzineaanbod begint bij 22.900 euro met de 1,2l 3-cilinder met 110pk, gekoppeld aan een handmatige zesversnellingsbak. Wie een diesel verkiest, moet minimaal 25.100 euro betalen en rijdt dan weg met een Astra Edition 1,5l van 105pk. Een driecilinder met handgeschakelde zesversnellingsbak. De prijs dikt dan verder aan tot 32.150 euro voor de 125pk sterke 1.4l benzine (Ultimate) met CVT-automaat of 32.900 euro voor de 1,5l diesel met 130pk (eveneens Ultimate) en negentrapsautomaat. De opties zijn gegroepeerd in pakketten, wat niet altijd de eenvoudigste oplossing voor klanten is. Toch is het oordeel over de uitrusting eerder positief, omdat vanaf het tweede uitrustingsniveau heel wat snufjes seriematig aanwezig zijn.