Terwijl Opel op de achtergrond naarstig timmert aan de volgende generatie Astra - die z'n onderstel zal delen met onder meer de volgende generatie Peugeot 308 - wordt de huidige nog eens onder handen genomen. De verschillen zijn niet spectaculair. Aan het uiterlijk is het nauwelijks te zien en binnenin is een technologische update het voornaamste wapenfeit.
Onder de kap wordt dan weer heel wat werk verzet. De viercilinders van GM-origine worden veelal vervangen door driecilinders die destijds in Frankrijk werden geconcipieerd, ook al probeert het merk dat vooral niét te zeggen. Het doel is vooral een lagere CO2-afgifte. Daardoor leggen ze op vlak van prestaties te duimen tegenover hun voorgangers. Deze 1,4l geeft wat prestataties prijs en krijgt ook meteen een CVT-automaat ingebouwd. Niet meteen een keuze die de Europaan doorgaans apprecieert, maar rationeel is het wel. Daardoor zakt het opgegeven verbruik onder de 5l/100km.
Tenslotte wil de Astra vooral z’n succesvolle verkoopspolitiek verder zetten: het is gewoon een degelijk uitgeruste auto voor een redelijke prijs.