Wie al eens eerder in een Ceed zat, zal hier blind z’n weg vinden. De knopjes, hendels en schermen (hier met een optioneel digitaal instrumentarium) staan op net dezelfde plaats. Je moet gaan muggenziften om er wat mis mee te vinden en er is ook nog eens meer dan voldoende bergruimte her en der. De keerzijde van die medaille is dat je de stijlafdeling van Kia geen weldaad aan fantasie aan de broek kan wrijven. Ze blijft niet echt in je geheugen hangen, die boordplank. Het merk lijkt zich daar zelf overigens van bewust te zijn en het biedt nu fel gekleurde sierlijsten aan. Vrolijk, maar of het nu stijlvol is…
Anders, maar alleen in de details...
De XCeed biedt dus een bescheiden evolutie van het Ceed-interieur aan. Je kan bijvoorbeeld bovenaan de middenconsole opteren voor een groter scherm en vanaf eind dit jaar heb je er ook connected-services op, als je daar al een meerwaarde in zou zien.
Belangrijker is hoe de XCeed zich verhoudt ten aanzien van z’n concurrenten. En kijk - de Koreanen hebben eens te meer hun huiswerk gemaakt. Deze crossover scoort bovengemiddeld op vlak van plaatsaanbod. Z’n koffervolume van 426l is bijvoorbeeld het op één na grootste in z’n segment, na de Nissan Qashqai. Het comfortniveau is uitstekend. De rijhouding is ruim aanpasbaar en de zetels blijken ook na lange tijd nog steeds voldoende te steunen.