Onder de kap zitten louter gekende Q3-centrales, met vermogens tussen 150 en 230pk. Het zal ons benieuwen of de 35 TFSI - een 1,5l met 150pk die ondersteuning krijgt van een 48V mild-hybridsysteem - erin slaagt om de verzwakte, maar in de fleetmarkt (waar Audi 80% of meer van dit soort modellen levert) nog steeds erg aanwezige dieselcentrales verder te ondermijnen.
Trage automaat
Daarover gesproken - wij gingen op pad met de 40 TDI. Onder de kap zit een tweeliter diesel met 190pk en 400Nm die steeds aan een zeventrapsautomaat wordt gekoppeld en immer met quattro vierwielaandrijving wordt geleverd. Goed voor een acceleratietijd naar 100 van 8,3 seconden en een topsnelheid van 217km/u. Meer dan vlot genoeg voor wat ‘begeesterd’ sturen, al moeten we ook hier stellen dat de traag reagerende automaat (je moet vaak twee, drie tellen wachten op reactie) het plezier fnuikt. Zonde, want het onderstel (ook identiek afgesteld aan dat van de Q3, zij het standaard met de sportophanging) toont zich meer dan voldoende capabel.
Toch is de Q3 Sportback in deze combinatie geen auto die zich hitsig gedraagt - integendeel. Een soepele rijstijl gaat ook. De optionele gestuurde ophanging overtuigt overigens meer in comfortmodus. Daarin gomt hij oneffenheden mooi weg, terwijl de sportiefste instelling wat stuiterig is.
Concrete verbruikscijfers heeft Audi nog niet - de homologatieprocedures lopen nog. CO2-emissies evenmin. We baseren ons daarom maar op het eigen verbruiksgemiddelde. Dat bedroeg 6,8l/100km terwijl het tempo uitgesproken rustig was. We hadden iets beter verwacht.