Met name in dit segment, waarin veel particuliere klanten de verkooptabellen vorm geven, wordt er gretig omgeschakeld van diesel naar benzine. En dat vergt natuurlijk een beetje een aanpassing. Vermogen moet je hoger in de toeren zoeken en je moet de pook wat gretiger door het schakelrooster leiden. Maar die 115pk en 200Nm sterke éénliter is alleszins erg aangenaam. Bijna onhoorbaar bij normaal gebruik en prettig grommend als hij tot het uiterste wordt gedreven. Alsof hij er zin in heeft. Hij is ook relatief zuinig. Skoda geeft weliswaar een verbruiksgemiddelde op van 5,1l/100 (tot 116g CO2) voor bovenstaande vermogensvariant, maar dat haal je niet. 6,5l/100km is echter nog steeds goed en erg realistisch.
Comfortabele middenklasser
Op een soms irriterende rijstrookassistent na (die te pas en te onpas bijstuurt), doet de Kamiq er alles aan om aangenaam te rijden. Z’n ophanging is erg vergevingsgezind, de pook schakelt uitgesproken soepel en de stuurbediening is licht. Comfort is z’n forté.
Omdat hij niet eens 1,3 ton weegt, kan hij best vlot voor de dag komen. Z’n top ligt op 194km/u en hij rept zich naar 100 in minder dan 10 tellen. Niet dat hij daartoe aanzet - rustig ligt hem het best. Dan valt z’n milde neiging tot onderstuur minder op en z’n verfijnd afgestelde ophanging des te meer.