Er is voorlopig nog geen einde aan de heersende SUV-golf in zicht. Net zoals dat voorheen gebeurde bij de monovolumes worden almaar kleinere segmenten ingepalmd. Die mini-MPV’s waren overigens na één generatie weer verdwenen.
Dat de SUV evolueert naar een lifestyle-statement zonder meer, is al lang duidelijk. Zo zal je bij deze Kamiq niets meer lezen over vierwielaandrijving. Dat is niet meer dan logisch. Zelfs SUVs in hogere (midden-)segmenten worden in onze contreien nauwelijks van integraalaandrijving voorzien. “De Kamiq is voor de stadsjungle”, klinkt dat met een exotisch sausje over.
Gamma en prijs
Het aanbod zal bestaan uit in het totaal vijf verschillende motorversies. Er is nog één diesel, een 1,6l met 115pk. Vervolgens zijn er drie benzines. De topmotor wordt een inmiddels bekende 1,5l TSI met 150pk terwijl het gros van de orders in ons land wellicht wordt uitgemaakt door de éénliter benzinemotoren. Die zijn 95 of 115pk sterk. Tenslotte is er ook nog (voor het eerst bij Skoda) een CNG-afgeleide van die laatste centrale die niet verder raakt dan 90pk. Alle motoren van meer dan 100pk zijn combineerbaar met zowel een handgeschakelde zesbak als een DSG-transmissie met 7 verzetten. De instapper neemt nog genoegen met een vijfbak, maar de CNG-variant heeft wél recht op zes verzetten. Alle motoren voldoen aan de Euro 6d-temp emissienorm, wat betekent dat je de diesel vanaf 2027 niet meer kan gebruiken in een Vlaamse lage-emissiezone.
De Kamiq verschijnt pas in december bij de Belgische dealer en invoerder D’Ieteren kauwt bij de publicatie van deze test nog op het definitieve aanbod en de prijzen. We geven daarom de Duitse prijzen mee. Die verschillen in regel slechts enkele procenten van die bij ons. Het gamma begint er bij 17.950 euro bij de benzines en 22.100 euro voor de diesels. De duurste kost er 28.700 euro (1.6 TDI met automaat). De 150pk sterke topmotor staat ook daar nog niet op de tabellen.