Audi lanceerde de Q7 al in 2015. Een opfrisser anno 2019 komt er dan ook precies wanneer je hem verwacht. Die verandert de kolos van Audi overigens niet substantieel. Hij doet het goed, lijdt je daaruit af, anders zou men zich in Ingolstadt meer moeite troosten.
De vier ringen gebruiken tegenwoordig schier willekeurige cijfertjes om de aanwezige motor aan te duiden. De instapper, voor 64.200 euro is bijvoorbeeld de 45 TDI quattro. Probeer maar eens uit te werken wat daarvan betrekking heeft op de drieliter zescilinder diesel met 231pk (186-179g CO2/km). De door ons geteste versie, een 50 TDI Quattro (286pk, 181-171g CO2/km), wisselt vanaf 66.900 euro van eigenaar, maar wil je de uitrusting gelijkaardig maken aan die van het testexemplaar, dan begroot je best nog eens bijna 20.000 euro voor de extra’s. Die zijn overigens wel cruciaal, want vierwielbesturing en een ophanging met actieve stabilisatorstangen zijn twee van de nieuwigheden die Audi bij deze opfrisser introduceert. Ze komen overgewaaid uit de nieuwere Q8.
En een benzine?
Of er dan geen benzine beschikbaar is? Jawel hoor, er komt een nieuwe geblazen 3-liter benzine in het programma. Goed voor 340pk, maar laat ons wel wezen, dieselhetze of niet, je moet een beetje een masochist zijn om daar in België zowel belasting als brandstofkosten voor te willen ophoesten. Dan wacht je beter op de plug-in-hybride. Die komt er begin volgend jaar en zou minder dan 50g uitstoot moeten voorleggen, zodat hij fiscaal geheel aftrekbaar blijft.