Aan de buitenzijde lijkt de Q7 van het nieuwe modeljaar vooral wat meer zelfvertrouwen uit te willen stralen. De stilistische ingrepen onderlijnen de riante afmetingen van de vijf- of zevenzitter. Dat vertaalt zich aan de binnenkant nog steeds in erg veel ruimte en comfort voor vijf volwassenen, al dan niet aangevuld met twee kinderen en (zonder derde zitrij in gebruikt) een gigantisch koffervolume van 865l. Het belangrijkste wapenfeit van deze tussentijdse opfrisbeurt zit echter vlak voor je neus. Daar zit een nieuwe boordplank met Audi’s jongste generatie infotainmentsysteem. Dat ziet er prachtig uit, is piekfijn ingewerkt en omvat nu een touchscreen ter vervanging van een interface met draai- of drukknoppen.
De automaat
Meer nieuws is er op technisch vlak. 48V ondersteuning voor de krachtigste V6 diesel en een hoop optionele snufjes die recht uit de Q8 komen overgewaaid. Ze zijn ook goed geïntegreerd. Met name de vierwielbesturing. Die voelt natuurlijk aan en dat is geen eenvoudige klus. Waar de Q7 dan weer zonder meer de mist in gaat, is met de transmissie. De achttrapsautomaat reageert (veel!) te traag. Het is een zeldzaam, maar niet te onderschatten minpunt.
Typische premium-Duitser
Al het overige aan de aandrijflijn kan alleen op lof rekenen. Een beschaafde en erg krachtige diesel. En een verbruik van 8 à 9 liter voor… het je al eens gezien hoe groot zo’n Q7 is? Tenslotte is er de prijs. Ja, hij is best duur en de opties maken het helemaal gek. Een typische premium-Duitser dus.