Veiligheid is al wat langer het stokpaardje van Renault. Weggekaapt als het ware van bij Volvo. Of gedemocratiseerd, zo je wil. Nochtans zorgde de EuroNCAP er inmiddels voor dat alle merken er uitgebreid aandacht aan besteden, want iedereen wil uitpakken met de topscore van vijf sterren. Deze nieuwe Clio heeft die alvast beet. Traditie bij Renault.
Topscore
De score van het veiligheidsinstituut voor bescherming van volwassenen bedraagt niet minder dan 96%. En ook kinderen komen er goed vanaf: 89%. Isofix is standaard op de buitenste zitplaatsen achteraan. Een actieve motorkap heeft de Clio niet, maar z’n compacte motoren laten behoorlijk wat ruimte voor vervorming. Daarom nog steeds een behoorlijke 72% voor wat kwetsbare weggebruikers betreft.
En dan is er nog de elektronica, iets waar de EuroNCAP flink op inzet. Daar haalt de Clio 75% door zowat alles wat het onafhankelijke instituut standaard wil zien, ook standaard aan te bieden. Een rijstrookassistent, verkeersbordlezer die snelheidsbeperkingen herkent en een automatisch noodstopsysteem dat naar voetgangers en fietsers speurt, allen zijn ze standaard. Wat voor de EuroNCAP geen factor is, maar voor ons wel: ze werken je tijdens het rijden niet al te erg op de zenuwen. Dat is lang niet altijd het geval.