Renault vond het nodig om tijdens de persconferentie te benadrukken dat geen enkel koetswerkpaneel van het oude model werd overgenomen. Kan je nagaan hoe sterk de twee op elkaar lijken. Vooral vanop afstand. Komt je wat dichter dan worden de verschillen duidelijker. Ze zijn talrijk en tegelijk subtiel. De grille is wat groter, de koplampen (standaard full LED) hebben die wat eigenaardige kommavorm, die glanzende zwarte sierlijsten op de flanken zijn verdwenen. Daardoor ziet het er niet langer uit alsof het koetswerk van de Clio gekrompen is. De spiegels worden anders gemonteerd. Enfin, alles is anders, maar gelijkaardig. Zelfs de verstopte deurklink van de achterportieren is gebleven.
Goed of beter?
Wat ons betreft verknoeide de Clio z’n eerste indruk. Bij het dichtgooien rammelen de portieren immers. Het staat ver van de vertrouwenswekkende ‘klunk’ die je hoopt te horen. Maar verder zit het met de assemblagekwaliteit wel goed. En er zijn ook verbeteringen. De kofferopening is groter en meer egaal van vorm. En bij de benzines vind je achter die klep (en onder de vloer, want dat wordt meegeteld) ook een koffer die véél groter is dan bij de vorige generatie. Van 330 naar 390l ging het. En het is niet omdat de nieuwe langer is. Sterker nog - de nieuwe is 12mm korter dan z’n voorganger.