Revolutie. Dat vindt Renault van deze Clio. Maar dat mocht je aan de buitenkant niet zien. Van ver is hij nauwelijks van z’n voorganger te onderscheiden. Die verkocht immers opvallend goed. Almaar beter. En nu durven de Fransen natuurlijk niets anders meer, de verkoop moet op niveau blijven.
Die revolutie aan de binnenzijde is meer een relletje dat door ordetroepen snel de strot wordt afgeknepen. Er wordt efficiënter omgesprongen met ruimte en je zit er uitstekend. Perfect is het echter ook weer niet. We hebben bijvoorbeeld wel wat opmerkingen op het infotainmentsysteem.
Prettige motor, degelijk onderstel
Het onderstel zal straks ook een hybride aandrijflijn huisvesten. Maar deze éénliter turbo met 100pk en handgeschakelde vijfbak wordt wellicht de populairste. Het onderstel is degelijk: voorspelbaar, de besturing strak en de demping meer dan behoorlijk. Een beetje saai ook, al heeft de motor wel karakter.
Je zou kunnen stellen dat de Clio z’n succes te danken heeft aan rationele eigenschappen als een eigentijdse aandrijflijn, een gerieflijk interieur, goede uitrusting en aantrekkelijke prijs, verpakt in een laagje emotie, de aantrekkelijke koets. Dat allemaal kan je ook van deze nieuwe zeggen