Een binnenruim verouderd in een auto altijd slechter dan de buitenkant. En je kan er ook moeilijker op ingrijpen. Beperkingen waar Mitsubishi hier onvermijdelijk tegenaan botst. Ja, de materiaalkeuze werd herzien, ja er zijn nieuwe stofjes en glanzend zwart plastic, ja een deel van het dashboard werd hertekend, maar het blijft een auto van tien jaar oud. Er zijn echter niet zo veel momenten waarop dat ook effectief minpunten oplevert. Naar hedendaagse normen zit het scherm in de middentunnel een beetje laag. Dat is het zowat. De ergonomie is degelijk, het comfort ook. Hij is doorgaans zelfs stil, want de tweeliter is beschaafd als hij niet opgejaagd wordt.
Het scherm van het infotainmentsysteem werd één inch groter (nu 8”), maar vooral: de software erachter werd vernieuwd. Op de topversies zit er een navigatiesysteem van TomTom in en er is zelfs een appje dat je op de hoogte houdt van bijvoorbeeld het rijbereik van je Mitsu. Android Auto? Helaas - dat is er niet. Maar misschien kan je omschakelen naar een iPhone, want Carplay kent het systeem wel.
Met het vingertje staan zwaaien doet ook hier weinig afbreuk aan de inherente kwaliteiten van de ASX. Zowel voor- als achteraan zit je in degelijke zetels, is er voldoende ruimte, je wordt getrakteerd op een uitstekende rijhouding en de zichtbaarheid rondom is beter dan het gemiddelde tegenwoordig. Je voelt je er meteen goed. Een zeldzame eigenschap.