De Japanners hebben in de smiezen dat ze er niet meer vanaf komen met een deskundig geplaatst chroomlatje. Na negen jaar heb je wat meer nodig. Deze opfrisbeurt is, aan de oppervlakte tenminste, dan ook een erg grondige. De compacte SUV kreeg een compleet nieuw smoelwerk. Niks nip & tuck, er is sprake van een heuse transformatie. De motorkap, vleugels, voorbumper en de koplampen: het is allemaal nieuw. Hij heeft dezelfde kwieke, genepen blik van de Eclipse Cross - de crossover Coupé die het merk recent lanceerde, naast mistlichten en richtingaanwijzers die op de hoeken een prominente plaats innemen om zelfvertrouwen te etaleren. Ingrepen die hun effect niet missen - het lijkt wel bijna een compleet nieuw model.
Aan de achterkant gaat die illusie een beetje de mist in. Daar zitten weliswaar nieuwe lichtunits (grotendeels uit LEDs) en een andere bumper - hier blijft z’n voorganger wel herkenbaar.
Op vlak van afwerking, uitstraling en functionaliteit (met bijvoorbeeld een handige, egaal vormgegeven koffer van 406l waarin je ook nog eens een echte vlakke laadvloer kan creëeren) zou je niet zeggen dat de ASX inmiddels op leeftijd is.