Er is 12.500 € verschil tussen het instapmodel en deze GT-afwerking. Een kloof die natuurlijk gerechtvaardigd wordt door het specifieke onderstel, de transmissie en de motor, maar ook door de erg rijkelijke standaarduitrusting van het model. We hadden het al over 3D-navigatie en stippen ook nog de achteruitrijcamera, de sportzetels in leder/Alcantara en Apple CarPlay aan.
Dat de 308 op leeftijd begint te komen merk je vooral aan de elektronica. De graphics van het navigatiesysteem zijn verouderd en een digitaal instrumentarium hoort niet tot de mogelijkheden. Bovendien is het systeem niet van de snelste. En nu we toch aan het klagen zijn. De selectiehendel van de automaat, die nu geheel digitaal werkt, vergt gewenning. Vooral in het begin zal je ermee sukkelen.
Het zitmeubilair is uitstekend. Een tikkeltje minder comfortabel dan die van de Mégane, maar aangenamer dan die van een Seat Leon ST bijvoorbeeld. De rijpositie is (in de veronderstelling dat je die hoog gepositioneerde tellers van Peugeot verdraagt) ideaal, de presentatie en de afwerking zijn netjes. Tegelijk kan je je vragen stellen bij de kwaliteit van sommige kunststoffen. In een 308 van 20.000 euro heb je er niet over te klagen natuurlijk, maar doe daar de helft bij en… tja, dan mocht het toch wat meer zijn. De verhoogde stijfheid knaagt intussen natuurlijk ook aan het comfort - maar daarover strks meer.
De mooie stoelen zijn meer verwelkomend dan die van een Leon ST bijvoorbeeld, maar iets minder comfortabel dan die van de Mégane. Het is echter duidelijk dat de verhoogde stijfheid van het chassis een beetje algemeen comfort doet knagen. Aan de andere kant zijn de rijpositie en de ergonomie ideaal. De presentatie en interieurafwerking zijn netjes, maar het is moeilijk om de kwaliteit van sommige kunststoffen over het hoofd te zien voor een auto van meer dan € 30.000.