Er zijn twee segmenten waarin autoconstructeurs goede zaken doen. Het eerste is alles wat als ‘premium’ wordt bestempeld. Het tweede is - je raadt het al - de SUV. Of toch op z’n minst de crossover, want er zit al flink wat water bij die wijn. Dat DS, het premiummerk dat naast Citroën staat, voor z’n tweede geheel eigen model weerom een crossover kiest, mag dus niet verbazen. Onderhuids is hij nochtans gelijk aan de niet-premium B-segmenters van het merk. Hij staat op het CMP-platform.
De DS3 Crossback is er in vier uitrustingsversies: Chic, So Chic, Performance Line en Grand Chic. In afwachting van een elektrische variant (ja, die komt) heb je louter keuze uit driecilinder benzine motoren (1,2l groot en 100, 130 of 155pk sterk) en viercilinder diesels (1,5l, met 100 of 130pk). Alleen de instappers hebben een handgeschakelde versnellingsbak, de rest krijgt een automaat met 8 verzetten ingebouwd. De goedkoopste wisselt van eigenaar voor 23.400 euro, maar het testexemplaar in de speciale lanceeruitvoering ‘La Première’ kost met 130pk al meteen 37.900 euro en met 155pk zelfs 39.650 euro. Premium-tarieven - zo veel is zeker.