Omdat je als merk niet alleen wil inzetten op conventionele SUV’s of sedans, verlengt Audi het bestaan van zijn A7. Hij mag meteen weerstand bieden aan de Mercedes CLS - ook al onlangs vernieuwd. In Ingolstadt hebben ze al hun technologie in de speudo-vijfdeurs gestopt.
Al die snufjes, soms standaard, vaak optioneel, worden niet alleen verpakt in de premium-status van het merk maar ook nog eens aan potige motoren. Dat weegt onvermijdelijk op de prijs. Onlangs werd een nieuwe instapper aan het aanbod toegevoegd. De A7 40TDI, met een 204pk sterke 2-liter diesel. Die kost evenwel nog steeds 60.500 euro. Erboven komt de drieliter diesel, als 45 of 50TDI met respectievelijk 231 en 286pk. Twee extra cilinder, die je zeker niet cadeau gegeven worden: 660.800 en 69.900 euro kosten ze. En dan is er nog deze 55TFSI. Ook al en drieliter, maar nu op benzine, 340pk sterk en meteen 71.500 euro duur. Een Mercedes CLS, om even snel een vergelijking te maken, kost als 300d minstens 66.308 euro.
Zoals bijna altijd het geval is, moet je er nog wel wat bijtellen eer je aan de prijs van de testwagen komt. Die kost zo maar eventjes 107.570 euro. Dat ligt onder meer aan Milano leer, een head-up-display, Matrix LED-koplampen, navigatie plus, adaptieve luchtophanging, een B&O geluidsinstallatie, een Tour-pakket met een groot aantal veiligheidsverhogende rijhulpmiddelen, metaalkleur, 20-duims lichtmetaal… we kunnen nog wel even doorgaan.