Tegenwoordig heeft Skoda la zo veel SUVs in z’n gamma - de Taroq, Karoq en Kodiaq - dat je zou kunnen vergeten dat je ook er ook voor een avontuurlijk product kan gaan aankloppen dat minder hoog de hemel in rijst. Er staat immers ook nog een ploeterbreak zichzelf aan te prijzen: de Octavia Scout.
Er bestond al een verhoogde variant van de eerste generatie van de Octavia, integraalaandrijving incluis, maar de naam Scout verscheen pas bij de introductie van de tweede generatie - in 2006.
De voornaamste concurrenten blijken vooral uit eigen huis te komen. Een Seat Leon ST X-Perience of VW Golf Variant Alltrack bijvoorbeeld. Maar die zijn een stuk korter. Het scheel zo’n 15cm. In de hogere segmenten zou je dan weer een Audi A4 Allroad kunnen aanwijzen. Die is meteen zo’n 10 à 15.000 euro duurder.
De Octavia Scout staat in de catalogus vanaf 33.285 euro, met een 1.8 TSI met 180pk in de neus. Een andere benzine is niet te krijgen. De almaar zeldzamer wordende dieselrijder kan wel kiezen: een 2.0 TDI met 150 of 184pk. De eerste kost 34.985 euro, de tweede 35.395. Onze testauto begint dus helemaal bovenaan het gamma en ziet z’n prijs door alle extra’s (LED-koplampen, elektrisch verstelbare bestuurderzetel, panoramisch glazen dak, velgen en metaalkleur…) nog aanzwellen tot ruim 42.000 euro. Dat doet toch al denken…